header-08.jpg

Tien tips tegen stress!

Uit de jeugddienst van zondag 28 januari 2018Stress

1. Leer plannen
Maak aan het begin van de week een planning voor de week. Wanneer ga ik wat doen? Hoeveel tijd gaan die dingen die ik wil doen me kosten? Pas op voor uitstelneigingen gedurende de week. En zorg dat er tijd over blijft om te ontspannen.

2. Leer één ding tegelijk te doen
Als je meerder dingen tegelijk doet, doe je alles met halve aandacht, en dat werkt niet.
Maar het is in de praktijk moeilijk om je op één ding te focussen. Concentratie is nooit zo moeilijk geweest als tegenwoordig, want er is heel veel afleiding, met name in de vorm van sociale media. Het werkt echter echt beter als je b.v. eerst driekwartier huiswerk maakt, en dan je berichten checkt i.p.v. alles tegelijk.

3. Leer pauze nemen
Als je driekwartier geconcentreerd gewerkt hebt, neem dan even pauze. Beter nog dan je berichten checken is het om even op te staan ,wat te drinken te pakken b.v., want daarmee geef je je hersenen lucht.

4. Zorg voor afwisseling
Wissel je activiteiten af, anders loop je het risico om opgebrand te raken. Breng tijd door met vrienden, sport, maak muziek, enzovoorts, want dat zorgt voor ontspanning.

5. Zorg voor focus
Kies. Je kunt niet alles doen. Bovendien geeft het vaak meer voldoening om één ding goed te doen, dan meerdere dingen half.

6. Leer ‘nee’ zeggen
We kunnen onze tijd vaak met veel dingen vullen. Zeg niet op alles ‘ja’, maar wees kritisch. Door ‘nee’ te zeggen tegen het één, maak je het andere mogelijk.

7. Stel grenzen aan schermen
Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen en tieners beter van prikkels kunnen herstellen zonder beeldscherm. Daarmee hangt de volgende tip samen:

8. Zorg voor verveling
Dan leer je namelijk om zelf te bepalen waar je aandacht naartoe gaat, in plaats van te consumeren. Zo leer je onafhankelijk van technologie na te denken en niet alles maar klakkeloos te volgen. Dat stimuleert het creatieve denkvermogen.

9. Waak voor perfectie
Het de valkuil van deze tijd om in te veel domeinen de lat te hoog te leggen. Of het nu gaat om excelleren op school, een afgetraind lichaam, of je imago op sociale media.

En voor ouders/verzorgers:

10. Geef het goede voorbeeld
‘Als ouders zelf niet voordoen wat ze hun kinderen willen aanleren, dan kunnen ze het wel vergeten.’ Kinderen leren van wat ze hun ouders zien doen, niet van wat ze zeggen.

Evolutie?

Waarom moeilijk doen als het ook in zes dagen kan!